EBH-arbete med inriktning på föräldrautbildande insatser
Publicerad: 16 juni 2023EBH-arbetet fokuserar på föräldrautbildningar som förmedlar kunskap till föräldrar till barn/unga med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism om funktionsnedsättningen, konsekvenser av funktionsnedsättningen (tex hur den kan påverka barnen i deras vardag) samt metoder/strategier för att underlätta vardagen. Mer specifikt så är EBH-arbetets övergripande syfte att sammanställa det vetenskapliga underlaget rörande hur denna typ av föräldrautbildande insatser bör organiseras och utformas för att öka sannolikheten/möjligheten att föräldrarna har nytta av, tar till sig och omsätter innehållet i föräldrautbildningen.
Vi kommer att systematiskt söka efter studier som 1) fokuserar på föräldrautbildande insatser mot målgruppen (utan att inkludera insatser direkt till barnet/ungdomen) och 2) berör hindrande och/eller underlättande faktorer i relation till föräldrarnas lärande/att omsätta utbildningens innehåll/uppleva nytta.
Studierna som inkluderas kan vara av både kvalitativ och kvantitativ karaktär. Vi kommer att granska studiernas kvalitet och presentera det sammanvägda vetenskapliga underlaget i en skriftlig rapport.
Tidsramar:
Arbetsgruppen påbörjade arbetet under våren 2023 och planerar för att presentera en färdig EBH-rapport under våren 2024.
Arbetsgrupp:
Anna Rensfeldt Flink, Västra Götalandsregionen (handledare)
Christos Kolovos, Västra Götalandsregionen
Linnea Karlsson, Region Kronoberg
Lisa Engde, Region Östergötland
Maria Marinopoulou, Region Värmland
Niklas Löfgren, Region Gotland
Therese Breed, Region Västmanland